سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی روابط انسانی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» وقتی عرضه افزایش می یابد :

در مباحث اقتصادی دو مفهوم عرضه و تقاضا نوسانهای زیادی را در جامعه به وجود آورده اند؛ تا آن جایی که ما با مباحثی مانند تورم و مازاد اقتصادی دائما روبه رو بوده ایم و در بسیاری از مواقع افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا جامعه را به صورت بنیادی تحت تاثیر قرار داده است.

 اما عرضه و تقاضا: این دو مفهوم کلیدی تنها به حوزه اقتصاد محدود نشده و در حوزه های دیگر علوم چون ارتباطات تغییرها و تحولات زیادی را به وجود آورده است. در جامعه اطلاعاتی و امروز که شاهد رشد چشمگیر وسایل ارتباط جمعی هستیم دستیابی به خبر و آگاهی در مورد جهان پیرامون به مراتب نسبت به گذشته آسانتر صورت گرفته است. وجود اینترنت به عنوان مهمترین منبع اطلاع رسانی ، تلویزیون، رادیو، مطبوعات ، کتاب و...نقش بسزایی را در انتقال اطلاعات داشته اند. وسایل اطلاع رسانی باعث افزایش انتقال اطلاعات شده اند.یعنی عرضه افزایش یافته است .

 زمانی که در علم اقتصاد عرضه افزایش می یابد ما با مازاد عرضه و کاهش قیمتها روبه رو هستیم و به نوعی کاهش قیمت کالاها از سطح تعادلی نزول قیمت کالا را به دنبال دارد.(کاهش ارزش کالا). در جامعه امروز روزانه با انواع مختلفی از مجله ها و روزنامه ها سروکار داریم چه روزنامه ها و مجله های تخصصی چه غیر تخصصی و این در حالیست که مخاطبان ما (تقاضا) بسیار اندک می باشند و آن عده محدود هم به طور دقیق به مطالعه ی کامل این مطبوعات نمی پردازند.در چنین جامعه ای مسلما عرضه ی بیش از حد تقاضا در مطبوعات تحول های زیادی را به وجود می آورد.

افزایش مطبوعات زرد که با افزایش تعداد مجله ها و روزنامه ها روز به روز بیشتر شده خود مثال بارزی از افزایش عرضه در مطبوعات است. با زیاد شدن تعداد مطبوعات نوعی رقابت بین تولیدکنندگان مجله ها و روزنامه ها به وجود آمده که نتیجه آن شکل گیری خبرهای دروغ و یا مطالب بی ارزش است و از طرف دیگر علاوه بر مطبوعات سایر وسایل ارتباط جمعی که انتقال دهنده ی اخبار و اطلاعات هستند خود بر رشد مطبوعات زرد افزودند.

وسیعتر در مورد برنامه های تلویزیون اگرچه که ما با مفهوم زرد روبه رو نیستیم اما بی ارزش بودن برخی از برنامه های تلویزیونی که هیچ نیازی از مخاطبان را پاسخ نمی دهد بیانگر همین موضوع است.

 

و این درحالیست که عرضه به نسبت شبکه های تلویزیونی خارجی چندان زیاد نیست اما تقاضا به نسبت بیش از مطبوعات است حال باید به

این نکته نیز توجه کرد که آیا واقعا درصد شبکه های تلویزیونی و مطبوعات خارجی که عرضه به نسبت بیش از این است این مشکل وجود دارد یا نه؟

 

                                                                                       ادامه دارد...

                                                                                                                      منصوری



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دانشجویان روابط عمومی ( دوشنبه 86/9/12 :: ساعت 8:44 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

روابط عمومی از دیدگاه مارکوزه
[عناوین آرشیوشده]